Seniorliv

Venstre ønsker en fremtid, i frihed og fællesskab for vores seniorer, hvor du som borger er i centrum.

Vi skal sikre ordentlige og anstændige vilkår, for vores seniorer, der efter at have bidraget til fællesskabet gennem et langt liv, nu skal nyde deres seniortid. Mennesker, der har forladt arbejdsmarkedet til fordel for pensionisttilværelsen, har ofte både tid og lyst til at engagere sig i frivilligt arbejde. Venstre ønsker derfor, at pensionister får bedre muligheder for, at tage del i det frivillige arbejde i lokalsamfundet.

Du er eksperten i dit liv
I Venstre tror vi på den enkeltes ret til at være herre over eget liv. Det gælder også for vores seniorer, der har brug for hjælp i hverdagen. Derfor skal vi styrke det frie valg på en række områder. Venstre vil sikre, at der bliver flere både kommunale og private leverandører af hjemmehjælp som seniorerne kan vælge mellem. Det tror vi på sikrer bedre forhold for den enkelte.

Frit valg
Af respekt for det enkelte menneske skal der være fokus på, at man kan vælge selv.
Venstre går ind for frit valg af plejeboliger på tværs af kommunegrænser og frit valg af leverandør af hjemmehjælp.

Det frie valg skal styrkes i den kommunale madordning. Det skal fortsat være frit at vælge fra hvilken leverandør man ønsker af sin mad.

Venstre vil endvidere arbejde for at det næste plejecenter der bliver åbnet i vores kommune bliver et friplejecenter med tilknyttet hospice.

Nemmere at være borger
Kontakten mellem borger og kommune skal være smidig. Det skal være nemt og ligetil at kontakte Hillerød Kommune for at få oplysninger og komme i dialog.

Venstre vil styrke kvaliteten af plejestandarden og sikre at borgerne får den optimale service med så få forskellige plejepersonale som muligt.

Velfærdsteknologi og forebyggelse
Teknologiske hjælpemidler kan være med til at gøre borgernes hverdag lettere, ligesom vi kan aflaste personalet. Der skal fokuseres på træning og forebyggelse. Dette for at sikre et værdigt seniorliv, så man som ældre er selvhjulpen så længe som muligt. Målet er at man som senior skal kunne blive i sit lokalområde og egen bolig så længe man ønsker. Venstre ønsker, at den forebyggende indsats styrkes, ved flere forebyggende hjemmebesøg. Den nye teknologi skal være en støtte, der kan forbedre servicen og plejen. Teknologien må aldrig være en erstatning for samværet med et andet menneske. Det er i sidste ende mennesker, der gør forskellen.

Indsats mod ensomhed
Som led i indsatsen mod ensomhed ønsker Venstre, at styrke aktivitetscentrene for seniorer såsom, Grønnegade Centret og Bauneparken. Venstre ser gerne et aktivitetscenter i Hillerød Øst. Alle med ønske her om, skal kunne deltage i aktiviteter på centrene.